4 września weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[1] (dalej UZNK). Głównym celem zmian była konieczność implementacji do krajowego porządku prawnego tzw. „dyrektywy know-how”, czyli dyrektywy PE i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem.
Istota nowelizacji sprowadza się do zmiany przepisów dotyczących naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 11 UZNK, czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. W stosunku do poprzedniego brzmienia przepisu, dodano więc przesłankę „pozyskania cudzych informacji”. Niemniej, zmianą wzbudzającą najwięcej wątpliwości jest uchylenie części ust. 2, dotyczącej wskazania czasu, w którym to pracownik musi powstrzymać się od ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa. Jak dotąd, czyn nieuczciwej konkurencji mogła popełnić osoba, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego – przez okres trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowiła inaczej albo ustał stan tajemnicy. Tak jak Dyrektywa 2016/943, obecny art. 11 UZNK nie zawiera żadnych ograniczeń czasowych.
Zdecydowanie uszczegółowiona została definicja tajemnicy przedsiębiorstwa – co stanowi m.in. konsekwencję coraz bogatszego orzecznictwa TSUE w tym zakresie. Doprecyzowano, że pod pojęciem tajemnicy przedsiębiorstwa należy rozumieć informacje, które mogą występować zarówno jako całość lub w szczególnym zestawieniu / zbiorze ich elementów. Co więcej, informacje te nie mogą być powszechnie znane albo łatwo dostępne dla osób, które zwykle się nimi zajmują.
Warto również wspomnieć o rozszerzeniu katalogu sankcji cywilnoprawnych z tytułu popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji w postaci naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Polski ustawodawca zmodyfikował dotychczasowy art. 18 UZNK, dodając m.in. możliwość zobowiązania pozwanego przez sąd do podania do publicznej wiadomości informacji o wyroku albo treści wyroku, czy też możliwość nałożenia na pozwanego obowiązku zapłaty na rzecz powoda stosownego wynagrodzenia – na warunkach wskazanych w nowym ust. 4.
Pełny tekst ustawy dostępny jest na stronie ISAP:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001637/O/D20181637.pdf
Aleksandra Krześniak
[1]Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i niektórych innych ustaw.